Beszédhang hallás, hangtudatosság, hangokra bontás, hol hallod a hangot? Mi a manó? Gondolhatnád, hogy valószínű hall rendesen a gyermeked, nem süket -bár az igaz, hogy gyakran úgy tesz, mintha is nem hallaná... de akkor mi is van itt a hangokkal és a hallással? Ja, és a legfőbb kérdés: miért is kell ezzel iskola előtt foglalkoznod? Hát ezért:
Szerencsekerék, nyomkodós gyerekjátékok, autópályamatrica. Mi a közös bennük? Két dolog: a betűk és hogy ne így mondd, ha a gyermekednek tanítod. VIDEÓ a betűk helyes hangoztatásáról.
Egy rémes-rímes feladat a beszédhanghallás fejlesztése szolgálatában.
Elsős, másodikos gyermeked frissen tanult meg olvasni és nem szereti? Ezzel nem vagytok egyedül, ugyanis a felmérések szerint az elsősök többsége nem szeret olvasni (Vass, 2017, 2018). Az olvasás megszerettetése nehéz ügy, főleg mert annyifélék vagyunk és különböző hatások érnek minket. De mielőtt megoldásokat keresünk a problémára, sokat segít, ha megpróbáljuk megérteni az okokat is. Nézzük!
Ez egyfurfangos feladat, kicsit eltér az eddigiektől. Nem csak jó hallás, hanem egy csipetnyi elvonatkoztatási képesség is kell már hozzá, ami jól jön, ha a betűkre kerül majd a sor. Hogy miért?
Jön a nyaralás, hosszú útra mentek? Azon gondolkozol, hogy fogod lekötni a gyerekeket?
Vagy csak a szokásos napi ingázásban vagytok, ami már nagyon uncsi?
Ha kihagynád a kütyüzést, vagy már azt is megunta, akkor van egy ötletem, mit tudsz játszani a gyermekeddel, mielőtt kitörne az apokalipszis – és még fejlesztő hatású is!
Egy újabb hasznos unaloműző, ami a szavakkal való műveletekre irányítja a gyerekek figyelmét, miközben át kell verekedniük a labirintuson is.
Talán hallottad már azt a kifejezést, hogy szólánc, vagy szóvonat. Gyere, szálljunk fel és nézzük meg, mi az!
Az eddigi legnehezebb, 4 csillagos feladat.
Jöhet lazításként egy kis humor?
Sok kis manó kérdezősködik otthon a betűkről, az olvasásról, szeretne írni és tudni mindent. Nagyon ismerős, az enyéim is ilyenek. Én sem tudtam erről sokat, de a könyv kapcsán sok tanítónővel, óvónővel, logopédussal és pszichológussal beszéltem már és sokat is olvastam a témáról, azóta pedig az én legidősebb fiam is iskolás lett. Tudom, hogy sokan vannak, akiknek a fejében sok a hasonló kérdőjel:
- Mit csináljak? Egyfolytában a betűket kérdezgeti, de olyan messze van még az iskola!
- Szoktam válaszolni neki, de félek, hogy elrontok valamit.
- Kínosan kerülöm a betű-témát!
- Meg szeretne tanulni olvasni. Hogyan kezdjek neki?
- Milyen sorrendben tanítsam a betűket?
- Már sok mindent le is tud írni!
Sok ilyen, és ehhez hasonló kérdéssel és gondolattal találkoztam, nézzük hát, mi az az 5+1 dolog, amit az iskola előtti olvasással kapcsolatban tudni érdemes!
Tudom, az ajándékozás az egyik szeretetnyelv, de ne vigyük túlzásba: nem biztos, hogy jó, ha már a NAGY ajándékozást is ajándékokkal várjuk. Továbbá nem vagyok a nagyívű tervek és katonás menetrendek híve sem, de azért karácsonyváró tevékenységből nálunk sincs hiány.
Készítettem egy olyan adventi naptárat, amiben 8 kreatív, 6 kaland, 4 relax, 3 karitatív és 2 gasztro kihívás várja a 4-5 éves és annál idősebb gyerekeket és persze az egész családot! Nincs benne semmi olyan, ami egy háztartásban ne fordulna elő és egy cipősdoboz adomány összekészítése, valamint online egyedi képeslap küldése is szerepel benne.
Semmi kényszer, semmi nyomás: nyugodtan felcserélheted a napokat, kihagyhatsz, személyre szabhatod. Vedd lazán! Ahogy az ünnepi készülődést, a takarítást és a sütés-főzést is! Az az igazi meghitt ünnep receptje, ha anya nem bolondul meg karácsonyra! ;)
Kalandra fel!
A diszlexia az olvasási nehézségre, az olvasás zavarára használt kifejezés. Gyakran együtt jár az írás, a helyesírás vagy a számolás zavarával is, de önállóan is megjelenhet.
Ez az iskolai teljesítménytől (százalékok) függ. Ha 80% fölött teljesít, az szuper. 60-80% között gyakoroljunk egy picit. 60% alatt a pedagógus segíthet, mit kell erősíteni.
De Judit tanító nénink küldött nekünk néhány gyakorlati jó tanácsot is. Íme:
Az óvodában az iskolára való felkészítés közben van egy terület, amiről általában kevesebb szó esik, ez a beszédhangok felismerése. A jelentősége óriási: nélküle nem lehet megtanulni írni és olvasni. Van olyan gyerek, aki magától ráébred és ha a miénk esetleg mégsem, a jó hír az, hogy könnyen fejleszthető.
Erre hoztam egy kis feladatot, meg hozzá egy kis extra logikai fejtörőt.
Pontosan egy hónapja tart az iskola. Eláruljuk, hogyan segíthetünk átlendülni, ha alábbhagyott a lelkesedés és hogy annak is eljött az ideje, hogy képet szerezzünk a csemeténk iskolai szerepléséről.
Amikor iskolás lesz a gyermekünk (vagy akár már óvodában), akkor felmerül a kérdés, hogy milyen különórára járassuk? Hol húzódik a határ a hasznos és a káros között?
Sajgó Judit gyermek klinikai szakpszichológus rövid és lényegre törő válaszát olvashatjátok.
Lassan talán véget ér vagy véget ért az ovi minden leendő elsős számára. De hogyan töltsük a nyár hátralévő részét, milyen legyen az átmenet az ovi és az iskola között?
Az iskolába készülő kisgyereknek a lelki és szellemi felkészülés mellett számtalan új holmira is szüksége lesz. Na de hogyan alakítsuk ki helyesen a tanulósarkot? A tanítónő mellett most az építészmérnök is ad tanácsot!
A hangokkal való játékok amellett, hogy élvezetesek, nagyon jól előkészíthetik a magyar nyelv és irodalom órákat is. Tippek a hangokkal való jétákhoz:
A beszédhangok felismerését segítő gyakorló feladatlap, ami a szavak kezdőhangjára kérdez rá és a rajzolás által fejleszti a finommotorikát is.
Egy hasznos és mókás ovis ballagás receptje.
Ezzel a feladattal nem csak a beszédhanghallás fejlődik, hanem a kézügyesség is, sőt az esetleges beszédhibákra is fény derülhet!
Nagyon hasznos a "titkos nyelv", sőt mókás is - de mi az?!