Hasznos tanácsok, gondolatok ovihoz és iskolához

Hogyan támogassunk szülőként egy diszlexiás gyermeket?

Szalai-Lászlók Kitti
Szalai-Lászlók Kitti
2021.11.17 09:13
Hogyan támogassunk szülőként egy diszlexiás gyermeket?

A diszlexia az olvasási nehézségre, az olvasás zavarára használt kifejezés. Gyakran együtt jár az írás, a helyesírás vagy a számolás zavarával is, de önállóan is megjelenhet.

A diszlexiás tanulók a fent említett területeken elmaradást mutatnak a kortársaikhoz - és egyéni képességeikhez - mérten a jó tanítás és a legtöbb gyermek számára hasznos kiegészítő támogatás ellenére is. A diszlexiával kapcsolatos nehézségek azonban csökkenthetők hatékony, egyénre szabott oktatással és fejlesztő szakemberek által nyújtott támogatással.

Fontos, hogy időben felismerjük

Az olvasás és írás képességének elsajátítása minden tanulás alapja, ezért hangsúlyosan fontos a diszlexia korai felismerése. Így támogathatóak a gyermekek abban, hogy az iskolai szociális, tanulmányi és egyéb tanulási lehetőségek teljes skálájában részt tudjanak venni.

A diszlexia felismerése az iskolakezdés előtt nehéz és potenciálisan kockázatos lehet, mivel nagyon sok eltérés van a gyermekek fejlődésében ezekben a korai években.Az olvasás zavarát nehéz felismerni még az olvasás megtanulása előtt, bár figyelmeztető jeleket már ekkor is lehet tapasztalni.

kép forrása: Unsplash

Miután megszületett a diagnózis, fontos, hogy a „diszlexiát” ne címkeként használják, ne betegségként gondoljunk rá, hanem inkább egy cselekvési eszközként vagy egy lehetőségként. Ha címkeként gondolunk a diszlexiára, az arra ösztönzheti az embereket, hogy minden „diszlexiás” diákot egyformának tekintsenek. Pedig nem azok. A diszlexiás tanuló minden egyes egyéni nehézségét és erősségét azonosítani kell és ezek mentén megkezdeni a fejlesztését. Minden gyerek más, így minden diszlexiás gyermeknek is más-más okoz nehézséget, és ami a legfontosabb, más-más területeken nyújt kimagaslót. Nem szabad általánosítani velük kapcsolatban sem.

Mik a tünetei annak, hogy gyermekemnek esetleg diszlexiája lehet?

Gyermekének diszlexiája lehet, ha az első iskolai évben gyakran küzd az alábbi nehézségekkel:

  • vezető tünete, hogy problémát okoz az olvasás: összekeveri, felcseréli a betűket, nem azt olvassa a gyermek, mint ami le van írva
  • gondot okoz a betűk megkülönböztetése pl: b-d
  • gondot okoz a gyereknek diktálás után leírni a hallottakat
  • nem tudja a hangot a betű képéhez kötni
  • sokkal lassabb az olvasási tempója, mint a kortársaié
  • nem érti az olvasott szöveg tartalmát, később nem is emlékszik rá, azaz, felidézni sem tudja a korábban olvasottakat
  • szóban sokkal jobban teljesít, mint írásban
  • keveri a jobb és bal oldalt
  • írása kusza, összecsapott, rendezetlen
  • a hasonló hangzású szavak írása nagy nehézséget okoz neki
  • az idegenynelv elsajátítása igencsak nehézkes
  • a képességeihez képest alulteljesít az iskolában

kép forrása: Unsplash

Amennyiben problémákat tapasztal szülőként gyermekével kapcsolatban, a legfontosabb, hogy kérje szakember segítségét. Ha a szakember megalapozottnak érzi, el fog bennünket irányítani a megfelelő helyre a diagnózis megállapításához.

Hogyan segíthetünk szülőként a gyereknek otthon?

Ha gyermekét diszlexiával diagnosztizálták semmi esetre se keseredjen el, egyrészt változtathat rajta, másrészt ez nem akadálya egy sikeres életnek vagy komolyabb tanulmányoknak sem. A kulcs a minél hamarabbi fejlesztés megkezdése és a szakemberek felkeresése. A sikeres diszlexiás emberek mind azt mondják, hogy sikerük nagyrészt a szüleiktől kapott gyakorlati és érzelmi támogatásnak köszönhető. Legutóbb például Dragomán György író írt erről egy hosszabb Facebook posztban.

A legfontosabb szempont az otthoni fejlesztéshez, hogy az szórakoztató és játékos legyen a gyerek számára, ne pedig egy újabb tanulási helyzet, amiben már az iskolában is a kudarc élménye társul. Ha még otthon is hasonló helyzetbe szeretné a szülő “kényszeríteni” a gyermeket, az ellenállást fog kiváltani belőle és hosszútávon nem lesz jó hatással a szülő - gyerek kapcsolatra. Ehelyett próbálkozzunk otthon nyelvi fejlesztő játékokkal. Ma már sokféle fejlesztő társasjáték kapható például, ami nem csak a fejlesztő hatása miatt jó választás, hanem amiatt is, mert közös időtöltés lehet az egész család számára. Lehet mondókázni, szójátékozni, szóláncozni akár az autóban is. A közös olvasás, a felolvasás is nagyon hasznos és kikapcsoló tud lenni. Míg a nyelvi játékok és a felolvasás nem alkalmas arra, hogy segítségükkel megelőzhető legyen a diszlexia, addig arra kiválóan alkalmas, hogy a gyerekben tudatosítsuk a betűk hangjait és a nyelv működését. Még egy nagyon fontos dolog, amit szülőként megtehet otthon, dicsérje nagyon sokat a gyereket. Nyilván ne ok nélkül, de amiben jól teljesít, amiben kiemelkedő, amiben tehetséges, azt dicsérjük sokat. Ezzel is növeljük a gyermek megtépázott önbizalmát, mert azt ne feledjük, az iskolában megélnie azt, hogy nem teljesít úgy, mint a társai, egyáltalán nem könnyű a gyereknek. Legyünk mellette biztos védőbástyaként és támogatóként!

kép forrása: Unsplash

Most pedig néhány tanács, mit tehetünk szülőként, mivel segíthetünk gyermekünknek otthon (akkor is, ha nem diszlexiás):

Csecsemőkorban:

  • olvasni, olvasni és még egy kicsit olvasni a babának
  • gyerekdalokat énekelgetni, mondókázni

Kisgyermekkorban:

  • olvass a gyermekednek minden egyes nap
  • hagyd, hogy a gyermeked lássa is az olvasott szöveget és hagyd azt is, hogy az ujjaival kövesse azt ő is
  • mondókázzatok sokat együtt, tanuljatok meg egyszerű versikéket
  • beszélgetés közben hívd fel a figyelmét a rímelő szavakra, esetleg találjatok ki ti is közösen ilyen rímpárokat
  • mozogjatok nagyon sokat, a mozgás nagyon jó fejlesztő hatással bír

Kisiskoláskorban:

  • játszatok otthon szóláncot: vagy a szavak első vagy az utolsó hangjával kezdődjön a következő szó. Amíg gondot okoz, segíts a gyermeknek meghatározni ezeket a hangokat. Nyugodtan, tudod, a lényeg az önbizalom megtartása.
  • játszatok egy ábécés játékot, ahol a gyermek az ábécé minden betűjéhez talál egy szót. Ebben is segíts neki, amíg szüksége van rá. A lényeg a gyakorláson van.
  • tapsoljon és számolja meg a szótagokat a gyermek a nevében és a mindennapi szavakban
  • játszatok rejtvényes játékokat, pl. mi rímel a „kacsa” szóra, és mi kezdődik k-val?
  • csoportosítsátok a gyerek játékait például úgy, hogy egy-egy kupacban az azonos betűkkel kezdődő játékok vannak

Egyéb tippek:

  • a hasonló nehézségekkel küzdő gyerekekkel és családokkal való találkozás egyfajta támogatást nyújthat, segíthet a gyerekeknek megérteni, hogy nincsenek egyedül, és megteremtheti az összetartozás érzését.
  • ugyanakkor az iskolán kívüli programok jó alkalmat nyújthatnak arra, hogy a gyerek úgy tudjon a kortársai között lenni, hogy közben pozitív élményeket kap, szemben az iskolai kudarcokkal.
  • beszélj a gyermek tanáraival is, hogy keressetek közösen olyan iskolai programokat, melyekben résztvéve a gyermeknek pozitív élményei, sikerélményei lehetnek, ezzel is csökkentve az iskola iránt érzett esetleges elutasítás érzését benne.

A legfontosabb, hogy a családok támogassák diszlexiás gyermekeik erősségeit és keressék azokat a helyzeteket, lehetőségeket, ahol a gyermek sikereket élhet meg, önbecsülésük növelése érdekében.