Ez az iskolai teljesítménytől (százalékok) függ. Ha 80% fölött teljesít, az szuper. 60-80% között gyakoroljunk egy picit. 60% alatt a pedagógus segíthet, mit kell erősíteni.
De Judit tanító nénink küldött nekünk néhány gyakorlati jó tanácsot is. Íme:
Ha őszinte akarok lenni, egy jó képességű gyerekkel semmit! De egy kiemelkedő teljesítményű 6-7 éves szívesen gyakorol otthon is, hiszen ami jól megy, amiben sikerélményünk van, azt a feladatot általában mi is szívesen végezzük. Így hát velük gyakoroljunk nyugodtan azt és annyit, amihez kedvük van. Élvezzük ki a lelkesedést, hagyjuk megmutatni, mi mindent tanultak a suliban.
Ha gyermekünk nem kimondottan kiemelkedő, de nagyobb nehézségei sincsenek a tananyaggal, akkor elég, ha "átfutjuk” az iskolában tanultakat. Napi 15-20 perc nem megterhelő a számára (és számunkra sem). Engedjük, hogy ő magyarázza el nekünk, mit tanultak egy-egy nap.
A lassabban, nehezebben tanuló kisgyerek esetében mindenképp konzultáljunk a pedagógussal. Kérdezzünk rá, mik gyermekünk erősségei, és mik azok, amit gyakorolnunk kellene otthon. Ebben az esetben se essünk túlzásokba, a többször keveset elvet kövessük. Ha a kicsi túlterhelt, fáradt, rosszkedvű, egy ölelés, közös program, beszélgetés többet ér bármilyen iskolai feladatnál. Tudassuk vele, hogy mindig ott vagyunk mellette, segítünk, ha szüksége van rá. Közösen készítsünk tervet, legyenek konkrét, elérhető kitűzött célok, például: 20 perc tanulás után 10 perc szabad játék, vagy 3 sor gyakorlás, aztán egy kis jutalom stb.
Fontos, hogy ismerjük fel, ha külső szakmai segítség kell. A szülő-gyerek kapcsolat könnyen megromolhat, ha minőségi idő helyett csak az iskolai feladatok gyakorlásával traktáljuk csemeténket.
Nézzünk néhány konkrétumot, mit gyakorolhatunk otthon is:
- írás: akár külön gyakorló füzetben, de egyszerre 3-4 sornál ne többet! Jó módszer, ha bekarikázzuk a legszebbet az írás gyakorlásánál. Ne a hibákra fókuszáljunk! Egy-egy sorban keresse meg a gyerek a legszebbet! "Neked melyik tetszik a legjobban? Próbálj még egy ilyet írni!”
- olvasás: eleinte hangokra bontást, majd a már megismert betűk összeolvasását, aztán szótagolt szöveget bárhol/bármiből.
- matematika: a számjegyek írását, összeadást, kivonást, pótlást. Bármit, amit az iskolában tanulnak éppen.
Olvasást és a matematikát nem csak az íróasztalnál gyakorolhatunk. Plakátokat, reklámokat, hirdetéseket, autók rendszámait is elolvashatjuk az utcán és a boltban. A sorban állás sem unalmas, ha ilyesmivel ütjük el az időt. Legyünk kreatívak!
A könyvekben, füzetekben kövessük nyomon azokat a feladatokat, amiket a tanító néni már átnézett. Ha sok a pipa, piros pont, csillag, nincs miért aggódnunk. Ha inkább a javítás a több, gyakoroljunk egy kicsit otthon is, lesz ez jobb is!
Érni, ügyesedni fog minden kisgyerek, kiforr és alakul a szépírás is.
Türelem!