6 olyan készség, ami elengedhetetlen a boldoguláshoz az iskolában, és otthon tudunk a legtöbbet tenni érte.
Az olvasás- és írástanulás alapja, hogy a kisgyerek felismeri és pontosan tudja képezni a különböző hangokat. A helyes hangképzésben az óvónők, szükség esetén a logopédusok tudnak segíteni. Fontos, hogy már az olvasástanulás megkezdése előtt lássa és hallja szakember a kicsiket. A hangokkal való játékok amellett, hogy élvezetesek, nagyon jól előkészíthetik a magyar nyelv és irodalom órákat is. Fejleszthetjük a hangfelismerést, a hangképzést is. Azok a gyerekek, akik alaposan megtanulják a hangokat, gyakorolják, összehasonlítják őket, könnyebben ismerik fel, ejtik ki, majd olvassák és írják le őket. Ezáltal javul az olvasás- és írásképesség.
A szavak szótagolása ("széttapsolása") automatikus, gyakorlatilag velünk született képesség. A gyerekek szeretnek tapsolni, ritmusra lépni, így ezt kihasználva rövidebb, majd hosszabb szavak szótagolását is gyakorolhatjuk játékos formában.
A hangfelismerést, majd a hangoztatást kezdhetjük egy-egy "jellegzetes hangú" képpel. Például a cica képéhez "C" hangot, a kígyóhoz "SZ" hangot, a vonathoz "S" hangot párosítsunk! Figyeljünk, hogy a hangokkal való játékok során csak egy-egy hangot képezzünk, ne szavakat! (Nem "sihuhú", hanem "s")
Nézzünk néhány példát:
- Mondd varázsnyelven/titkos nyelven! (A szavakat csak a magánhangzóikkal ejtsük ki, pl.: alma-a,a paradicsom-a,a,i,o)
- Rövid vagy hosszú? A rövid és hosszú magánhangzók különböző időtartamának megfigyeltetése. Tevékenységet kapcsolva hozzá meg hasznosabb: hosszúnál széttárjuk a karunkat, rövidnél tapsolunk egyet. pl.: sír, virít, kicsi, Misi, tíz stb
- Mi kezdődik/végződik vele? Válasszunk egy hangot, gyűjtsünk szavakat, melyek ezzel kezdődnek vagy végződnek!
- Hol hallod? Adott hang megkeresése a hallott szóban. (Az elején/belsejében/végén hallod?)
- Hányszor hallod? A gyerkőc rakjon ki annyi legot/kavicsot/kisautót stb, ahányszor hallja az adott hangot a szóban. pl.: szeder- "e" hang miatt 2 kavics
- Meséljünk, mondókázzunk, verseljünk, énekeljünk! Ezek szövege mind-mind segíti a hangképzés, memória, szókincs, beszédritmus és figyelem fejlesztését.