Pedagógusoknak

A gyerekek számára a betűk és hívóképek közötti kapcsolat nem evidens. Továbbá nem ismerik Ady-t (Y), sem Weöres Sándort (W), az elavult grafikák pedig nem hozzák meg a kedvet a tanuláshoz.
 BETŰK? KÉPBEN VAGYOK!  egyedülálló és hiánypótló hívóképei teljesen új megvilágításba helyezik az olvasástanítást első osztályban: a betűk és képek alakja megegyezik, ezzel jelentősen megkönnyítjük a gyerekek dolgát az iskolában. Segít a felzárkóztatásra szoruló vagy olvasási nehézségekkel küzdő gyerekeknek is.
A képek modern, barátságos és vidám hangulatúak, akvarell technikával készültek.
Az új hívóképek remekül kiegészíthetik bármelyik olvasástanítási módszert.

 Miért hatékony? 

Ebben a 16 perces videóban szó esik a legfontosabb tudnivalókról: 

- Miért aktuális?

- Miért hatékony?

- Hogyan működik?

- Mik a gyakorlati tapasztalatok?

Összegyűjtöttem a leggyakoribb kérdéseket a lap alján!

Nézet:
Sorrend:

LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK

"Óvodapedagógus vagyok. Ez inkább iskolásoknak való, ugye?"
Talán furcsán hangzik, de az óvodapedagógusok többet tudnak tenni a gyermekekért az óvodás időszakban, mint a tanítónők az iskolában. Az óvodáskori hangtudatosság fejlesztésének fontosságát csak az elmúlt évtizedben fedezték fel az olvasáspedagógiával foglalkozó kutatók, de mára már számos tanulmány bizonyítja. A szövegértési teszteken kiválóan teljesítő finnek például rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek az óvodáskori fonématudatosság fejlesztésére. A fonématudatosság nem csupán az írás- és olvasástanulást könnyíti meg, hanem közvetlen módon jó hatással van a helyesírásra is. Közvetett módon pedig segít elkerülni az első iskolai kudarcélményeket, aminek köszönhetően a gyerekeknek nem megy el a kedve már az elején az olvasástól, ezáltal várhatóan pozitív attitűd fog párosulni az olvasáshoz, ami jobb szövegértést eredményez. A szövegértés a tanulás kulcsa és a mindennapos életben való boldoguláshoz is nélkülözhetetlen! Részletesen a tudományos eredményekről itt olvashatsz.

"Hogyan tudom a hangtudatosságot fejleszteni az oviban?"
Az ovis gyerekek többsége érdeklődik a betűk iránt, mert látja, hogy ez a felnőttek életében milyen fontos dolog. Ezt az érdeklődést kihasználva nyugodtan megismerhetik a nyomtatott nagybetűket, boldogok lesznek tőle és közben ismerkednek a hangokkal is. A BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! könyv végén pár játékos feladat támpontot ad arra vonatkozóan, hogy mit lehet velük szóban játszani. A 4az1ben ABC multikártya pedig a 4 felsorolt játékon túlmenően számtalan lehetőséget rejt magában: vegyünk például egy kedves képkártyát, beszéljük meg, mit látunk rajta! Próbáljuk megfejteni, milyen hanggal kezdődik! Vajon van a csoportban olyan kisfiú vagy kislány, akinek a neve ugyanilyen hanggal kezdődik? Készítsünk elő a csoportszobából 3 játékot. Ezek közül van olyan, amelyik azzal a hanggal kezdődik? Később fülelhetünk az utolsó hangra, utána pedig kereshetjük belül is a hangokat. Tapsikolhatunk, ugrálhatunk, guggolhatunk a szótagok számának megfelelően (ez a képesség fejlődik ki legkorábban, 3 éves kor körül), beszélhetünk titkos nyelven, játsszunk szóláncot... számtalan lehetőség áll rendelkezésre! Ingyenes letölthető pedagógus kézikönyv konkrét feladatokkal: Betűk? Képben vagyok! - pedagógus kézikönyv - Betűk képben vagyok - képes abc (betuk.hu)

"Jó, de miért a nagybetűk?"
Az óvodából érkező gyerekek túlnyomó többségben a nyomtatott nagybetűket ismerik, ezeket a legkönnyebb megjegyezni és reprodukálni (Binder 2011), és a meglévő tudásra érdemes alapozni (Nahalka 2002). Továbbá a nyomtatott nagybetűk között kevesebb a hasonló, diszlexiásokat megtévesztő betűforma. A diszlexia kezelésének talán legfőbb módja a reedukáció, ezért ott érdemes olyan módszert választani, ami leköti őket, megkönnyíti a dolgukat és segíti a gyerekeket.

"Milyen olvasástanítási módszer tartozik hozzá?"
A hangtudatosság. A hangtudatosság fejlesztése a modern olvasáspedagógia legfőbb küldetése, hiszen számos hosszútávú előnnyel bír: megkönnyíti az olvasástanulást, javul a helyesírás, a szövegértés, ennek következtében pedig a tanulási teljesítmény és az általános életkilátások (Adamikné, Demeterné, Gósy, Jordanidisz, Szinger, Steklács).

A Meixner-módszer nem tesz kellő hangsúlyt a hangtudatosság fejlesztésére (Sósné 2012), az óvodákban is van még fejlesztési potenciál ezen a téren (Steklács 2021).

Ez az ábécé olvasástanításra alkalmas, de nem a hagyományos összeolvastatásos módon, hanem a hangtudatosság felől közelítve. A hangtudatosság birtokában ugyanis a gyerekek maguktól ébrednek rá, hogy amit hangokra tudnak bontani, azt le is tudják írni, és fordítva. Ez küszködés helyett magabiztosságot és sikerélményt hozhat nekik, ami potenciálisan megalapozhatja az olvasáshoz való pozitív hozzáállásukat.

Találtak összefüggést a hangtudatosság fejletlensége és a diszlexia között is ( Jordanidisz 2015). Továbbá a diszlexiások is jellemzően jobb agyféltekések (Gyarmathy 2012), ezért meggyőződésem, hogy segítik őket az alakazonos képek. De van tapasztalati visszajelzés azzal kapcsolatban is, hogy nem csak a tipikus fejlődésű gyerekeknek jelent könnyebbséget, hanem segít kifejezetten a nehezen olvasó, a beszédhibás és -fogyatékos, hallássérült és autizmusban érintett gyerekeknek is.

"Milyen olvasástanítási módszer mellett alkalmazható?"
Bármelyik módszer mellé ajánlott, sőt: mindegyik népszerű és sok kevésbé ismert mellett is alkalmazzák. A tanítók azért választották a BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! képeit a saját megszokott módszerük mellé, mert hisznek abban, hogy a vizuális megfeleltetésre szükségük van a mai gyerekeknek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem zavarja össze a gyerekeket, nem keverik a képeket, mi több, óriási segítség nem csak a tipikusan fejlődő gyerekekenek, hanem sok olyan esetben is, ahol a most használatos hívóképek elérik a határaikat: nehezen olvasó, beszédfogyatékos, hallássérült és autista tanulóknak is segített már!

"Miben tud többet a BETŰK? KÉPBEN VAGYOK!, mint az eddigi megszokott ábécék?"
Az ábécét a gyermekek számára könnyen megjegyezhető módon ábrázolni egy több mint 100 éves, az olvasástanítással egyidős probléma. Eddig nem létezett olyan teljes ábécé, ahol a betűk mellett a betűk alakjára hasonlító képek szerepeltek volna, bár próbálkozások már a századfordulón is voltak rá. A mai gyermekek ráadásul egy kifejezetten vizuális világban nőnek fel, ezért nekik hatalmas előny a képi alakazonosság. Mindenesetre tanulásmódszertani tény, hogy minél több fajta módon tudunk egy adott információt feldolgozni, annál jobban megmarad.

Az alaki egyezésnek van még egy pozitív hozadéka: kevesebb a bizonytalanság és a tévesztés, mert a gyerekek önellenőrzést képesek lefolytatni azáltal, hogy gondoltban egyezteti a betű és kép alakját.

És talán a legfontosabb, amiről a pedagógusok beszámolnak: a mai, friss képek felkeltik s fenntartják a nehezen bevonható gyerekek figyelmét is! Azt pedig tudjuk, hogy ha sikerült az érdklődést felkeltenünk, már félig nyert ügyünk van...

"Az egész osztály nem tudja megvenni a könyvet. Hogyan tudnám mégis használni az iskolában?"
Kifejezetten tanítók kérésére jöttek létre a Hívóképek és az Óriás oktatótabló. Segítségükkel a szülőket terhelő beruázás nélkül használható az alakazonos betűkalauz oktatási célra. Ráadásul ezek teljesen professzionális, tartós, masszív anyagból készültek, ezért a tanítók is évekig, évtizedekig használni tudják. 

"Sok fejlesztésre szoruló diákom van. Hogyan tudnék segíteni nekik?"
A mai gyermekek nagy része különböző hiányosságokkal, beszédfogyatékossággal, figyelemzavarral, fonématudatosság nélkül érkezik az iskolába, ami a leszakadás kezdete. A BETŰK KÉPBEN VAGYOK! fejlesztő pakkja nem csak otthoni használatra ajánlott, hanem a fejlesztőpedagógusok kedvence is, hiszen a leírt klasszikus játéklehetőségeken túlmenően széleskörű fejlesztési célokra is használható, aminek csak a képzelet szabhat határt. Ingyenes letölthető pedagógus kézikönyv konkrét feladatokkal: Betűk? Képben vagyok! - pedagógus kézikönyv - Betűk képben vagyok - képes abc (betuk.hu)