Beszédhang hallás, hangtudatosság, hangokra bontás, hol hallod a hangot? Mi a manó? Gondolhatnád, hogy valószínű hall rendesen a gyermeked, nem süket -bár az igaz, hogy gyakran úgy tesz, mintha is nem hallaná... de akkor mi is van itt a hangokkal és a hallással? Ja, és a legfőbb kérdés: miért is kell ezzel iskola előtt foglalkoznod? Hát ezért:
A probléma ott van, hogy a mai gyerekek beszédhanghallása, -avagy annak a képessége, hogy a beszédünket felépítő hangokat fel tudják ismerni és el tudják különíteni- elmaradásban van a múlt századi gyerekekhez képest. Ennek okai a kultúraváltásra vezethetők vissza, ugyanis ez a felgyorsult és megváltozott világ nem csak ránk, felnőttekre van hatással, hanem bizony a gyerekekre is.
A hangtudatosság azért fontos, mert jelentősén megkönnyíti az olvasástanítást, sok szakember szerint pedig egyszerűen az előfeltétele. Ez pedig csak azért baj, mert a mai iskolarenszer még mindig mélyen a múlt században gyökerezik és úgy esik neki az olvasástanításnak, hogy feltételezi, ezt minden gyermek tudja. Sok kutató állítja, hogy az olvasástanítást fél-egy évvel később kéne kezdeni az iskolában, ha a mai gyerekek igényeihez szeretnénk igazítani azt.
Ez miért baj? Azért, mert a képességek hiányában megkezdett olvasástanulás frusztrációhoz, kudarcélményhez vezet, amitől nem fog megjönni a kedvük se az olvasáshoz, se a tanuláshoz. Gyermeked akkor fog szeretni olvasni és tanulni, ha könnyen veszi az akadályokat, senki sem veszi el közben a kedvét tőle és sikerélményeket él át. Ilyen (egyszerű lenne) a pedagógia.
Ezért vagyunk itt, hogy ezt a gyakori elmaradást segítsük a hangtudatosság oldaláról.
Tudnod kell, hogy a hangtudatosságot önnmagában is lehet és célszerű fejleszteni. Viszont több kutatás is bebizonyította már, hogy akkor sokkal hatékonyabb (jobb olvasási képesség érhető el), ha a hangokkal párhuzamosan a betűket is megismerik a gyerekek. És ennek vagy nagycsoportos korban lenne itt az ideje, vagy elsőben, de akkor későbbi olvasástanítással. A betűk megismeréséhez a BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! könyvet és kiegészítőit (pl. kártyajáték) ajánlom, mert a tanulás leghatékonyabb módját, az alakazonos képeket használja. Nézz bele itt!
A hangtudatossággal azért is érdemes foglalkoznotok, mert sok bizonyított előnye van: jobb szövegértés, jobb helyesírás, ezáltal jobb tanulási eredmények és jobb életkilátások.
A fejlesztése szinte játék, semmi bonyolult dolgot nem igényel.
Kezdjük a hangtudatosság első lépcsőfokával: ez a kezdőhangok felismerése. Az első néhány példánál segíts gyermekednek: hangoztasd sokáig, hogy meghallja, mi az első hangja az adott szónak, például az /aaa/lma első hangja az /aaa/. A magánhangzókat könnyebb meghallani és leválasztani a szavak elején, ezért kezdjetek ilyen példákon gyakorolni: pl. eső, autó, olló, ág, stb.
Ha már megyeget, akkor kössétek össze a feladat képeit annak megfelelően, hogy melyek kezdődnek ugyanazzal a kezdőhanggal!
LETÖLTÉS: a feladatlap ingyen letölthető, nyomtatható pdf-ben innen.
Ha nem megy a feladat, ne erőltesd és főképp ne keseredj el, lehet, hogy még nem jött el az ideje. Idő kell hozzá, segíteni tudod, de sürgetni nem. Később -pár nap vagy hét múlva- újra vedd elő és próbáld meg.
Keressétek és oldjátok meg a többi feladatot is, biztos találtok köztük olyat, ami már sikerélményt okoz!
TIPP: A hangtudatosságot fejlesztő feladatokat párhuzamosan egészítsd ki a betűkkel való ismerkedéssel, mert így sokkal jobb olvasási képesség érhető el - ezt találták a tudományos mérések! A BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! könyv egészen biztosan elvarázsolja a gyermekedet, speciális betűképei jelentősen megkönnyítik a dolgát és a beszédhangok megkülönböztetésében is hasznára válik!
*a feladatlap szabadon letölthető, másolható oktatási (nem kereskedelmi) célra, a logó megtartása mellett.*