Hogyan érhető el a legjobb korai olvasási képesség? Mit kell fejleszteni hozzá? És mikor: az iskolában vagy az óvodában? Ezekre a kérdésekre találunk választ ebben az tudományos kutatásban.
Milyen hatásai vannak az alakazonos hívóképeknek a tanulásra? Hogyan könnyíti meg az emlékezést? Ezt a tudást vajon a gyakorlatban is hasznosítani tudják a gyerekek, amikor az olvasásra és az írásra kerül a sor? Ezekre a kérdésekre ad választ ez a 2010-ben publikált kutatás.
Rövid útmutatót hoztam a korai beszédindulással, valamint a korai (óvodás kori, vagy akár még azt is megelőző) olvasással és számolással kapcsolatban, amit Dr. Gyarmathy Éva legfrissebb könyvéből, a Tehetségfejlesztésből szemezgettem.
Demeter Gáborné PhD mesterpedagógus, szaktanácsadó, gyógypedagógus, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) egyetemi adjunktusa frissen, 2021 nyarán megjelent cikkében arról ír, hogy az óvoda utolsó évében mely készségek fejlesztésének van döntő jelentősége az első iskolai élményekre. A cikket főként óvodapedagógusoknak ajánlom, de hasznos lehet minden érintett korú gyermekkel rendelkező szülőnek is. Mivel az óvodai tanmenet tág kereteket jelöl ki, ezért hasznos, ha képben vagyunk az aktuális tudományos állásponttal és arra alapozva segítjük az óvodásaink boldogulását az óvodán túl is!
Vass Dorottea 2019-es PhD értekezésében az olvasóvá nevelés rögös útját (is) vizsgálta.
Ha kezdetben érdeklődnek a gyerekek az olvasás iránt, akkor miért nem szeretnek olvasni se a gyerekek, se a felnőttek?
Ez korunk egyik legnagyobb kérdése, mindamellett, hogy még a szövegértési teszteken (PISA) is rosszul teljesítünk. Hol van a gond?
Addig is: meséljünk sokat a gyerekeknek, mert azon túl, hogy lelki táplálék, még hosszútávú jótékony hatása is van az olvasásra és ha nem tudnánk, hogy pontosan mit, akkor a tudósok még ezt is elárulják!
Vinnai Vanda gyógypedagógus, szakvizsgázott nyelv- és beszédfejlesztő a Szegedi Tudományegyetemen 2019-ben írt diplomamunkájában az olvasási problémák és a vizuális észlelés kapcsolatának járt utána.
Binder Anikó logopédus, szakvizsgázott okleveles gyógypedagógus, magyar nyelv és irodalom szakos tanár 2010-ben megjelent munkájában mezőberényi nagycsoportos gyermekek tudását vizsgálta az írás és olvasás terén.
Vajon milyen szavakat tudnak írni és azokat valóban el tudják olvasni?
Az óvodai írás és olvasáselőkészítéssel kapcsolatban Dr. Szinger Veronika, a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karának főiskolai tanára írt átfogó tudományos publikációt 2007-ben. Ebből sok más mellett az is kiderül, hogy a gyerekek egyharmadánál nem alakul ki spontán a nyelvi tudatosság, ami negatívan hat az írás- és olvasástanulásukra, majd később a helyesírásra is.
De ki és hogyan tud ezen javítani?