Hogyan érhető el a legjobb korai olvasási képesség? Mit kell fejleszteni hozzá? És mikor: az iskolában vagy az óvodában? Ezekre a kérdésekre találunk választ ebben az tudományos kutatásban.
1991-en publikálta Eileen W. Ball és Benita A. Blachman ezt a kutatást, ami a gyerekek korai olvasási és helyesírási képességeit vizsgálta.
90 amerikai óvodás korú gyermeket véletlenszerűen 3 csoportra osztottak: az első csoport hangtudatosságban és a betű-hang megfeleltetésben kapott fejlesztést, a második csoport csak a betű-hang megfeleltetést tanulta, a harmadik csoport volt a kontroll csoport, akik nem kaptak semmilyen fejlesztést.
A vizsgálat eredménye azt mutatta, hogy csak a betű-hang megfeleltetés tanítása kontrollcsoporthoz viszonyítva nem javította jelentősen sem a hangtudatosságot, sem a korai olvasási képességet, sem a helyesírási képességet. (Tulajdonképpen így tanítunk ma itthon az iskolákban.)
Viszont a hangtudatosság fejlesztése a betű-hang megfeleltetéssel kombinálva jelentősen javította a korai olvasási és helyesírási képességet.
Az eredeti cikk itt található: Does Phoneme Awareness Training in Kindergarten Make a Difference in Early Word Recognition and Developmental Spelling? on JSTOR
Kép forrása: Unsplash/Clay Banks