LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK
"Az ovisom egyfolytában a betűket kérdezgeti!"
Nagyon jó! Tudod miért? Ez azt jelenti, hogy érdeklődik az írásbeliség iránt, mert látja, hogy a felnőttek életében ez mennyire nélkülözhetetlen. Ez az érdeklődés fog neki segíteni abban, hogy megtanuljon majd írni és olvasni.
"Válaszolhatok neki?"
Hogyne! Ha nem te válaszolsz neki, akkor vagy más fog, vagy más dologgal fogja kitölteni az érdeklődését. Az óvodapedagógusok szerint sem érdemes eltitkolni!
"Ráér majd az iskolában!"
A kutatók szerint a mai gyerekek 30%-a úgy megy iskolába, hogy nem tudja megkülönböztetni a beszédhangokat és állítják: nekik nehéz dolguk lesz. Az iskolában az év eleji alapozó 1-2 hónap nem elég arra, hogy a fonématudatosság a nulláról teljesen ki tudjon alakulni, pedig ez az írás és olvasás legfontosabb előfeltétele. Ezek a gyerekek szembesülnek az első iskolai kudarcélményekkel és ez sajnos rányomja a bélyegét nem csak a tanuláshoz, hanem az olvasáshoz való viszonyukra is.
"Nem akarom, hogy megtanuljon iskola előtt írni és olvasni, nehogy emiatt kellemetlen helyzetbe kerüljön."
A betűk felismerése nem egyenlő az olvasással, ez egy hosszú út. Manapság egy jó tanító tudja kezelni a különbségeket is, de a BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! nem tanít se írni, se olvasni, helyette a hangokra helyezi a hangsúlyt: a betűk által a gyerekek megismerhetik és megtanulhatják megkülönböztetni a beszédünket felépítő hangokat. A könyv végén játékos feladatok segítik ebben a családokat, az ajándék matricakészlet még izgalmasabbá teszi ezt az életre szóló kalandot.
"Írni meg szabad tanítani?"
A nyomtatott nagybetűk másolgatásának számos hasznos vonatkozása van: javul a vizuális észlelés, a memória, a mintamásolási készség és a kézügyesség is. Az írott betűket viszont hagyjuk meg az iskolának, mert a vonalak sorrendjének, irányának szigorú technikája van, és a szakértők szerint ez a képesség amúgy is csak az első osztály második felére alakul ki teljesen. Az összeolvasást ne erőltessük, a kisgyerekek írása legtöbbször csupán mintamásolás, nem a valódi értelemben vett írás. De ne vegyük el a kedvüket, játsszunk együtt! Az óvodás korú gyermekek írástudásáról bővebben itt olvashatsz.