LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK
"Az ovisom egyfolytában a betűket kérdezgeti!"
Nagyon jó! Tudod miért? Ez azt jelenti, hogy érdeklődik az írásbeliség iránt, mert látja, hogy a felnőttek életében ez mennyire nélkülözhetetlen. Ez az érdeklődés fog neki segíteni abban, hogy megtanuljon majd írni és olvasni.
"Válaszolhatok neki?"
Hogyne! Ha nem te válaszolsz neki, akkor vagy más fog, vagy más dologgal fogja kitölteni az érdeklődését. Az óvodapedagógusok szerint sem érdemes eltitkolni!
"Ráér majd az iskolában!"
A kutatók szerint a mai gyerekek 30%-a úgy megy iskolába, hogy nem tudja megkülönböztetni a beszédhangokat és állítják: nekik nehéz dolguk lesz. Az iskolában az év eleji alapozó 1-2 hónap nem elég arra, hogy a fonématudatosság a nulláról teljesen ki tudjon alakulni, pedig ez az írás és olvasás legfontosabb előfeltétele. Ezek a gyerekek szembesülnek az első iskolai kudarcélményekkel és ez sajnos rányomja a bélyegét nem csak a tanuláshoz, hanem az olvasáshoz való viszonyukra is.
"Nem akarom, hogy megtanuljon iskola előtt írni és olvasni, nehogy emiatt kellemetlen helyzetbe kerüljön."
A betűk felismerése nem egyenlő az olvasással, ez egy hosszú út. Manapság egy jó tanító tudja kezelni a különbségeket is, de a BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! nem tanít se írni, se olvasni, helyette a hangokra helyezi a hangsúlyt: a betűk által a gyerekek megismerhetik és megtanulhatják megkülönböztetni a beszédünket felépítő hangokat. A könyv végén játékos feladatok segítik ebben a családokat, az ajándék matricakészlet még izgalmasabbá teszi ezt az életre szóló kalandot.
"Írni meg szabad tanítani?"
A nyomtatott nagybetűk másolgatásának számos hasznos vonatkozása van: javul a vizuális észlelés, a memória, a mintamásolási készség és a kézügyesség is. Az írott betűket viszont hagyjuk meg az iskolának, mert a vonalak sorrendjének, irányának szigorú technikája van, és a szakértők szerint ez a képesség amúgy is csak az első osztály második felére alakul ki teljesen. Az összeolvasást ne erőltessük, a kisgyerekek írása legtöbbször csupán mintamásolás, nem a valódi értelemben vett írás. De ne vegyük el a kedvüket, játsszunk együtt!
"Óvodapedagógus vagyok. Ez inkább iskolásoknak való, ugye?"
Talán furcsán hangzik, de az óvodapedagógusok többet tudnak tenni a gyermekekért az óvodás időszakban, mint a tanítónők az iskolában. Az óvodáskori hangtudatosság fejlesztésének fontosságát csak az elmúlt évtizedben fedezték fel az olvasáspedagógiával foglalkozó kutatók, de mára már számos tanulmány bizonyítja. A szövegértési teszteken kiválóan teljesítő finnek például rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek az óvodáskori fonématudatosság fejlesztésére. A fonématudatosság nem csupán az írás- és olvasástanulást könnyíti meg, hanem közvetlen módon jó hatással van a helyesírásra is. Közvetett módon pedig segít elkerülni az első iskolai kudarcélményeket, aminek köszönhetően a gyerekeknek nem megy el a kedve már az elején az olvasástól, ezáltal várhatóan pozitív attitűd fog párosulni az olvasáshoz, ami jobb szövegértést eredményez. A szövegértés a tanulás kulcsa és a mindennapos életben való boldoguláshoz is nélkülözhetetlen! Részletesen a tudományos eredményekről itt olvashatsz.
"Hogyan tudom a hangtudatosságot fejleszteni az oviban?"
Az ovis gyerekek többsége érdeklődik a betűk iránt, mert látja, hogy ez a felnőttek életében milyen fontos dolog. Ezt az érdeklődést kihasználva nyugodtan megismerhetik a nyomtatott nagybetűket, boldogok lesznek tőle és közben ismerkednek a hangokkal is. A BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! könyv végén pár játékos feladat támpontot ad arra vonatkozóan, hogy mit lehet velük szóban játszani. A 4az1ben ABC multikártya pedig a 4 felsorolt játékon túlmenően számtalan lehetőséget rejt magában: vegyünk például egy kedves képkártyát, beszéljük meg, mit látunk rajta! Próbáljuk megfejteni, milyen hanggal kezdődik! Vajon van a csoportban olyan kisfiú vagy kislány, akinek a neve ugyanilyen hanggal kezdődik? Készítsünk elő a csoportszobából 3 játékot. Ezek közül van olyan, amelyik azzal a hanggal kezdődik? Később fülelhetünk az utolsó hangra, utána pedig kereshetjük belül is a hangokat. Tapsikolhatunk, ugrálhatunk, guggolhatunk a szótagok számának megfelelően (ez a képesség fejlődik ki legkorábban, 3 éves kor körül), beszélhetünk titkos nyelven, játsszunk szóláncot... számtalan lehetőség áll rendelkezésre!
"Sok fejlesztésre szoruló diákom van. Hogyan tudnék segíteni nekik?"
A mai gyermekek nagy része különböző hiányosságokkal, beszédfogyatékossággal, figyelemzavarral, fonématudatosság nélkül érkezik az iskolába, ami a leszakadás melegágya. A BETŰK KÉPBEN VAGYOK! fejlesztő pakkja nem csak otthoni használatra ajánlott, hanem a fejlesztőpedagógusok kedvence is, hiszen a leírt klasszikus játéklehetőségeken túlmenően széleskörű fejlesztési célokra is használható, aminek csak a képzelet szabhat határt.