LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK
"Jó, de miért a nagybetűk?"
Az óvodából érkező gyerekek túlnyomó többségben a nyomtatott nagybetűket ismerik, ezeket a legkönnyebb megjegyezni és reprodukálni (Binder 2011), és a meglévő tudásra érdemes alapozni (Nahalka 2002). Továbbá a nyomtatott nagybetűk között kevesebb a hasonló, diszlexiásokat megtévesztő betűforma. A diszlexia kezelésének talán legfőbb módja a reedukáció, ezért ott érdemes olyan módszert választani, ami leköti őket, megkönnyíti a dolgukat és segíti a gyerekeket.
"Milyen olvasástanítási módszer tartozik hozzá?"
A hangtudatosság. A hangtudatosság fejlesztése a modern olvasáspedagógia legfőbb küldetése, hiszen számos hosszútávú előnnyel bír: megkönnyíti az olvasástanulást, javul a helyesírás, a szövegértés, ennek következtében pedig a tanulási teljesítmény és az általános életkilátások (Adamikné, Demeterné, Gósy, Jordanidisz, Szinger, Steklács).
A Meixner-módszer nem tesz kellő hangsúlyt a hangtudatosság fejlesztésére (Sósné 2012), az óvodákban is van még fejlesztési potenciál ezen a téren (Steklács 2021).
Ez az ábécé olvasástanításra alkalmas, de nem a hagyományos összeolvastatásos módon, hanem a hangtudatosság felől közelítve. A hangtudatosság birtokában ugyanis a gyerekek maguktól ébrednek rá, hogy amit hangokra tudnak bontani, azt le is tudják írni, és fordítva. Ez küszködés helyett magabiztosságot és sikerélményt hozhat nekik, ami potenciálisan megalapozhatja az olvasáshoz való pozitív hozzáállásukat.
Találtak összefüggést a hangtudatosság fejletlensége és a diszlexia között is ( Jordanidisz 2015). Továbbá a diszlexiások is jellemzően jobb agyféltekések (Gyarmathy 2012), ezért meggyőződésem, hogy segítik őket az alakazonos képek. De van tapasztalati visszajelzés azzal kapcsolatban is, hogy nem csak a tipikus fejlődésű gyerekeknek jelent könnyebbséget, hanem segít kifejezetten a nehezen olvasó, a beszédhibás és -fogyatékos, hallássérült és autizmusban érintett gyerekeknek is.
"Milyen olvasástanítási módszer mellett alkalmazható?"
Bármelyik módszer mellé ajánlott, sőt: mindegyik népszerű és sok kevésbé ismert mellett is alkalmazzák. A tanítók azért választották a BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! képeit a saját megszokott módszerük mellé, mert hisznek abban, hogy a vizuális megfeleltetésre szükségük van a mai gyerekeknek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem zavarja össze a gyerekeket, nem keverik a képeket, mi több, óriási segítség nem csak a tipikusan fejlődő gyerekekenek, hanem sok olyan esetben is, ahol a most használatos hívóképek elérik a határaikat: nehezen olvasó, beszédfogyatékos, hallássérült és autista tanulóknak is segített már!
"Miben tud többet a BETŰK? KÉPBEN VAGYOK!, mint az eddigi megszokott ábécék?"
Az ábécét a gyermekek számára könnyen megjegyezhető módon ábrázolni egy több mint 100 éves, az olvasástanítással egyidős probléma. Eddig nem létezett olyan teljes ábécé, ahol a betűk mellett a betűk alakjára hasonlító képek szerepeltek volna, bár próbálkozások már a századfordulón is voltak rá. A mai gyermekek ráadásul egy kifejezetten vizuális világban nőnek fel, ezért nekik hatalmas előny a képi alakazonosság. Mindenesetre tanulásmódszertani tény, hogy minél több fajta módon tudunk egy adott információt feldolgozni, annál jobban megmarad.
Az alaki egyezésnek van még egy pozitív hozadéka: kevesebb a bizonytalanság és a tévesztés, mert a gyerekek önellenőrzést képesek lefolytatni azáltal, hogy gondoltban egyezteti a betű és kép alakját.
És talán a legfontosabb, amiről a pedagógusok beszámolnak: a mai, friss képek felkeltik s fenntartják a nehezen bevonható gyerekek figyelmét is! Azt pedig tudjuk, hogy ha sikerült az érdklődést felkeltenünk, már félig nyert ügyünk van...
"Az egész osztály nem tudja megvenni a könyvet. Hogyan tudnám mégis használni az iskolában?"
Kifejezetten tanítók kérésére jöttek létre a Hívóképek és az Óriás oktatótabló. Segítségükkel a szülőket terhelő beruázás nélkül használható az alakazonos betűkalauz oktatási célra. Ráadásul ezek teljesen professzionális, tartós, masszív anyagból készültek, ezért a tanítók is évekig, évtizedekig használni tudják.
"Sok fejlesztésre szoruló diákom van. Hogyan tudnék segíteni nekik?"
A mai gyermekek nagy része különböző hiányosságokkal, beszédfogyatékossággal, figyelemzavarral, fonématudatosság nélkül érkezik az iskolába, ami a leszakadás kezdete. A BETŰK KÉPBEN VAGYOK! fejlesztő pakkja nem csak otthoni használatra ajánlott, hanem a fejlesztőpedagógusok kedvence is, hiszen a leírt klasszikus játéklehetőségeken túlmenően széleskörű fejlesztési célokra is használható, aminek csak a képzelet szabhat határt. Ingyenes letölthető pedagógus kézikönyv konkrét feladatokkal: Betűk? Képben vagyok! - pedagógus kézikönyv - Betűk képben vagyok - képes abc (betuk.hu)